Výsledky ankety o stavu affiliate v ČR

Před měsícem jsem v rámci sbírání materiálů pro mou připravovanou knihu vytvořil dotazník. Chtěl jsem zjistit, jak si aktuálně stojí affiliate v ČR, co jsou jeho největší slabiny, s čím si partneři i obchodníci lámou nejvíce hlavu a co preferují. Výsledky jsou velmi zajímavé. Dotazník vyplnilo celkem 117 respondentů, kteří neváhali a rozepsali se, a poskytli mi tak opravdu skvělou a hlubokou zpětnou vazbu na mé dotazy.

Máte provizní program?

Má první otázka “Máte provizní program?” měla za cíl vyfiltrovat majitele provizních programů. Byla to velmi důležitá otázka, která mi umožnila všechny ostatní odpovědi do kontextu. Dvakrát více lidí svůj vlastní provizní program nemá. To je výsledek, který jsem očekával. Dotazník byl cílen na respondenty, kteří již o affiliate vědí, takže je číslo celkem pěkné. V reálu ovšem tvrdím, že v ČR využívají provizní program pouze 2 % obchodníků, pokud vezmeme v potaz všechny, kteří by jej reálně využili a mohli by profitovat z jeho výhod.

Pokud pouze jedna třetina z relevantních obchodníků odpoví, že affiliate program mají, vidím zde logicky obrovský prostor pro růst podnikání těch zbylých dvou třetin. Výkonnostní marketing bude v blízké budoucnosti nahrazovat „klasické“ metody právě díky dobrému zaměření na prodej a na snížení ceny.

 

Typ správy

Druhá otázka mířila na způsob, jakým je provizní program spravován. Zda si jej tázaní ve firmě spravují sami, využívají externího affiliate manažera, či služeb provizní sítě. Polovina obchodníků si provizní program spravuje sama. Jak jsem se dozvěděl z doplňujících otázek, kam měli respondenti možnost napsat textovou odpověď, jsou zde dva důvody. Tím prvním je, že jsou to živnostníci, nebo drobní podnikatelé a nemají prostředky na najmutí affiliate manažera, nebo zaměstnance, kterým by správu programu mohli předat. Tím druhým je, že by rádi svůj program předali do správy externímu affiliate manažerovi, ale nemohou jej najít, protože jich je v ČR kritický nedostatek.

Jedna třetina affiliate programů je ve správě provizní sítě. Provizní síť zaměstnává affiliate manažery, kteří se o obchodníky starají a poskytují jim plnou péči při přípravě, nastavení a spuštění provizního programu. Následně s partnery komunikují a starají se také o jejich vyplácení. Obchodník tedy za procentuální měsíční poplatek obdrží plný servis při správě svého programu. Více informací o tom, jaké jsou výhody a nevýhody provizních sítí, si můžete přečíst v mém článku.

Pouze 14 % obchodníků si našlo vlastního affiliate manažera. Myslím si, že by toto číslo mohlo být minimálně dvojnásobné. Ovšem na českém trhu není dostatek volných a šikovných affiliate manažerů. Ty, které bych byl schopný doporučit, můžu spočítat na prstech jedné ruky. Přitom je to skvělá práce, která nabízí mnoho možností a určitě výborný výdělek. Já sám jako affiliate manažer působím a v několika posledních programech, za posledního půl roku, se mé odměny vyšplhaly do šestimístných částek. Tomuto tématu se věnoval také Michal Majgot na svých stránkách a doporučuji přečíst jeho článek.

 

Toto je pouze začátek celého reportu. Stáhněte si celý report v PDF, ve kterém naleznete podrobně popsané všechny otázky i odpovědi spolu se spoustou praktických rad a tipů, jak učinit váš provizní program lepší a vydělat více.

 

Stáhněte si kompletní 9 stránkový report v PDF

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Affil Lypo napsal:

    Je moc fajn, že se našel někdo, kdo si dá práci s těmito údaji a pak je nabídne veřejně ke stažení, moc si toho cením a vážím. Jinak se velice těším na připravovanou knihu o affiliatu a myslím, že nejsem sám 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *